0895707173 Sales@turbinata.bg

Може ли DPF филтърът да причини повреда на турбокомпресора?

В множество статии и техническа документация се обяснява как неизправният турбокомпресор може да доведе до повреда на DPF филтъра. Истината обаче е, че DPF филтърът е виновник за повече повреди, свързани с турбото, отколкото навярно си давате сметка. В тази статия ще разгледаме възможните последици за турбокомпресора при запушен DPF филтър.

Защо е нужен DPF-а на дизеловите автомобили?

Филтрите за твърди частици (от англ. Diesel Particulate Filters) са въведени за първи път през януари 2005 г. със стандарта за емисии Евро 4, в който нивата на твърди частици са сведени до крайно ниски стойности, с цел да се намали допустимото количество прахови частици (ПЧ), изпускани в атмосферата. Тъй като не е било технически възможно размерът на ПЧ от процеса на горене да се намали до такава степен, всички дизелови автомобили след септември 2009 г. са оборудвани с филтър за улавяне на сажди и други вредни емисии, за да се предотврати навлизането им в атмосферата. DPF филтърът е способен да отстрани приблизително 85% от частиците от изгорелите газове.
При запушване DPF филтърът не работи правилно, като за справяне с този проблем съществуват два типа регенериране, използвани обичайно за премахване на натрупванията от сажди. По-новите автомобили използват активно регенериране, при което процесът по премахване на натрупаните сажди от филтъра се осъществява чрез добавяне на гориво след изгаряне. По този начин се повишава температурата на изгорелите газове и се изгарят саждите, осигурявайки временно решение. Пасивното регенериране се извършва автоматично при шофиране на магистрала или други подобни трасета, когато температурата на отработените газове е завишена. Все повече производители се насочват към активно регенериране, тъй като много от шофьорите не изминават често дълги разстояния при типичните за магистрала високи скорости, за да изчистят DPF филтъра си, а редовните кратки маршрути не се отразяват добре нито на турбокомпресора, нито на изпускателната система.


Какво тогава се случва с турбото при запушен DPF филтър?

Запушеният DPF филтър възпрепятства преминаването на газове през изпускателната система с необходимата скорост. Вследствие на това в корпуса на турбината се повишават обратното налягане и температурата на отработените газове.
Високата температура на изгорелите газове и повишеното обратно налягане могат да повлияят на турбокомпресора по куп начини, в това число:

  • да влошат работата му
  • да предизвикат течове на масло
  • овъгляване на маслото в турбокомпресора
  • неволно изпускане на отработени газове от него


“Симптоми”, че турбокомпресорът е повреден от DPF филтъра?

  • Забелязва се обезцветяване на частите в ядрото (CHRA), обикновено придружено с признаци, че топлината се прехвърля към ядрото от страната на турбината. Прекомерното нагряване в ядрото е причинено от обратно налягане, което изтласква отработените (изгорели) газове през сегментите на средната част в ядрото. При повишена температура изгорелите газове могат да попречат на ефективното охлаждане на маслото в ядрото и дори да го овъглят, като така ограничат подаването на масло и предизвикат износване на лагерните системи. Този тип повреда често може да се сбърка с липса на смазка или замърсяване на маслото.
  • Натрупване на въглерод в леглата на сегментите от турбинната страна(топлата), причинено от повишаване на температурата на изгорелите газове.
  • Течовете на масло в корпуса на компресора могат да се разгледат като следствие от това, че изгорелите газове си проправят път към вътрешността на ядрото от страната на турбината и изтласкват маслото през уплътнението от страната на компресора.
  • При запушване DPF филтърът може да изтласка отработените газове дори през най-миниатюрния отвор, включително през пролуките на рамото на VNT лоста в корпуса на средната част и механичните клапани на корпуса на турбината. В такъв случай натрупаният в тези механизми въглерод може да попречи на движението на лостовете и така да влоши работата на турбото. В дадени случаи може да възникне натрупване от сажди на задната страна на топлинния щит(heat shield), през която са били изтласкани изгорелите газове.

Как може да предотвратите счупване на турбината поради неизправен DPF?

За начало е важно да установите типа повреда и да прецените дали главната причина е проблем, свързан с DPF филтъра. Ако целият ротор е в добро състояние и няма признаци на прегряване на ядрото от страната на турбината, значи повредата вероятно е свързана с прекомерно висока температура на отработените газове. Значителни натрупвания на въглерод в геометрията и рамената на лоста за управлението ѝ са признак на запушен DPF филтър, вследствие на което шофьорът може да се сблъска с ниско или високо налягане на турбото.

За да предотвратите повреда на турбото, причинена от DPF:

  • Определете дали DPF е блокиран
  • Свържете се с DPF специалист за съвет
  • Сменете DPF с висококачествен заместител (по-евтините DPF често няма да работят толкова ефективно и дълго, колкото оригинала)
  • Ако DPF е бил блокиран е препоръчително да смените и ядрото на турбокомпресора, което е много вероятно да е компрометирано и да тече масло
  • Проверете дали актуатора достига пълния си диапазон на движение, особено ако е електронен, тъй като с времето вътрешните компоненти могат да бъдат износени

И на последно място – запушването на DPF филтъра отнема време, понякога години. Но запуши ли се веднъж, повредата на турбото може да възникне съвсем бързо. Ако при смяната на турбото не проверите за проблем с DPF филтъра, има много голяма вероятност то да претърпи същата повреда, тъй като ще бъде подложено на същите работни условия като предишното устройство.

Източник: melett.com
Снимки: melett.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

19 − six =